کد مطلب:280151 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:171

فراوانی بی نظیر
289- تنعم امتی فیها نعمة لم ینعموا مثلها، یرسل السماء علیهم مدرارا، و لا تدخر الأرض شیئا من النبات، و المال كدوس، یقوم الرجل فیقول: یا مهدی اعطنی، فیقول: خذ».

- «امت من در عهد او آن چنان متنعم می شوند كه هرگز در تاریخ نظیر ندارد. آسمان سیل آسا بر آنها فرو می بارد و زمین چیزی از گیاهانش را ذخیره نمی كند، كسی بلند می شود و می گوید: ای مهدی به من عطا كن و او می فرماید: بگیر». [1] .

290- «یخرج فی آخر امتی المهدی، یسقیه الله الغیث، و تخرج الأرض نباتها، و یعطی صحاحا، و تكثر الماشیة، و تعظم الامة، یعیش سبعا او تسعا».

- «در آخر امت من مهدی خارج می شود، خداوند باران رحمتش را بر او فرو می ریزد و زمین گیاهانش را برای او بیرون می فرستد. مال را به طور مساوی تقسیم می كند، دام بسیار فراوان می شود، امت اسلامی بسیار شكوهمند می گردد. هفت یا نه سال در میان آنها حكومت می كند». [2] .

در این حدیث چون دهها حدیث دیگر مدت حكومت حضرت بقیة الله روحی فداه بین هفت الی نه سال تعیین شده است ولی در احادیث دیگر چهل، هفتاد و سیصد سال نیز آمده است. ولی توضیح این نكته ضروری است كه در احادیث شیعه تصریح شده كه در زمان حضرت بقیة الله روحی فداه هر سال معادل ده سال است و لذا هفت سال كه حداقل



[ صفحه 301]



روایات است با سالهای ما معادل هفتاد سال خواهد بود. و از طرف دیگر اگر ارزش زندگی در چنین حكومتی را در نظر بگیریم هر لحظه اش با هزاران سال زندگی در زیر یوغ رژیمهای ستمگر، قابل مقایسه نیست.

291- «یجتمع الیه ثلاثمأة و اربعة عشر رجلا فیهم نسوه، فیظهر علی كل جبار و ابن جبار، و یظهر من العدل ما یتمنی له الأحیاء امواتهم».

- «سیصد و چهارده نفر در اطراف او گرد می آیند كه در میان آنها زن هم هست. آنگاه بر همه ی ستمگران و ستمگر زاده ها پیروز می شود و عدالتش در تمام جهان آشكار گردد. چون مردم آن عدالت را ببینند مردگان خود را آرزو می كنند كه ای كاش آنها نیز زنده بودند و این روز شكوهمند را می دیدند». [3] .

جای تردید نیست كه تعداد یاران اولیه ی حضرت ولی عصر روحی فداه 313 تن می باشد، شاید در این حدیث یك نفر هم زن در نظر گرفته و با آن 314 تن تعبیر كرده است و شاید هم این رقم از طرف راوی اشتباه شده است.

در مورد اینكه در نخستین بیعت 313 تن با آن حضرت بیعت خواهند نمود جای هیچ شك و تردید نیست ولی اینكه در میان آنها زن هم وجود داشته باشد فقط در همین حدیث آمده است. در روایات شیعه نیز فقط یك حدیث داریم كه از وجود زن در میان آنها سخن گفته است. [4] .

292- «یأوی الی المهدی امته كما تأوی النحل الی یعسوبها».

- «امت اسلامی در اطراف حضرت مهدی (علیه السلام) گرد می آیند، آنچنانكه زنبوران عسل در اطراف ملكه ی خود گرد می آیند و در



[ صفحه 302]



حوادث به او پناه می برند». [5] .


[1] عقيدة اهل السنة و الاثر، در مجله ي دانشگاه مدينه، سال اول، شماره ي سوم، ذيقعده ي 1388 ه.

[2] نظرة في احاديث المهدي، در مجله ي التمدن الاسلامي، اكتبر 1950 م.

[3] مجمع الزوايد، ج 7 ص 315.

[4] بحارالانوار ج 52 ص 223.

[5] الحاوي للفتاوي، ج 2 ص 77.